Studio DTP
Academicon
Wykonaliśmy:
- layout
- skład i łamanie
- przygotowanie do druku
Spis treści
Gottfried Wilhelm Leibniz > Pałac Przeznaczeń
Tim Maudlin > Czy kosmos jest dostrojony?
Dean W. Zimmerman > Naukowa kosmologia a problem zła
Sydney Shoemaker > Czy czas wymaga zmiany?
Nick Bostrom > Czy żyjemy w symulacji komputerowej?
Simon Blackburn > Co wypełnia przestrzeń?
Konstandinos Kawafis > Itaka
Timothy Williamson > Czy wszystko jest poznawalne?
Jan Woleński > W obronie naturalizmu
Jacek Wojtysiak >Dlaczego nie jestem naturalistą
Paul Boghossian > Czym jest konstrukcja społeczna?
Zbigniew Herbert > Modlitwa Pana Cogito – podróżnika
David Hume > Czy wiara w cuda jest racjonalna?
Yujin Nagasawa > Nauka a cuda
Marek Lechniak > Dedukcja, indukcja czy abdukcja (a może redukcja), czyli o logice Sherlocka Holmesa słów kilka
Giovanni Pico della Mirandola > Człowiek jest jak kameleon
Alex Byrne > Co wiemy o własnym umyśle?
Tyler Burge > Czy neuro-paplanina jest właściwą nauką o umyśle?
Thomas Nagel > Umysł a kosmos
Roberto Casati i Achille C. Varzi > Plutarch i petunie
Wojciech Lewandowski > Jedi w warsztacie samochodowym, czyli trzy zasady zarządzania czasem swojego życia
Robert Nozick > Maszyna przeżyć
Shelly Kagan > Czy śmierć jest dla Ciebie zła?
Samuel Scheffler > Doniosłość życia po śmierci. Na poważnie
Friedrich Nietzsche > O przyjaźni
Elizabeth Bishop > Ta jedna sztuka
C.D.C. Reeve > Gniew Achilles
Redakcja: Marcin Iwanicki, Jacek Jarocki
Wiek XX był okresem niespotykanego rozwoju nauk szczegółowych. Praktyczne zastosowanie ich wyników przyniosło liczne korzyści – od skrócenia czasu podróży po wydłużenie życia człowieka. Coraz częściej słychać głosy, że znajdujemy się u progu rewolucji technicznej, która na zawsze zmieni nasz gatunek, a nawet – jak głoszą przepowiednie – podporządkuje go maszynom lub doprowadzi do jego zagłady.
Biorąc pod uwagę skuteczność nauki i jej sukcesy praktyczne, trudno się dziwić, że naukowy obraz świata został przyjęty jako powszechnie obowiązujący. Mówiąc słowami wybitnego amerykańskiego filozofa Wilfrida Sellarsa, uznano, że nauka „jest miarą wszystkich rzeczy – istniejących, że istnieją, zaś nieistniejących, że ich nie ma”. Naukowy obraz świata – a przynajmniej pewna jego interpretacja, związana ze stanowiskiem nazywanym naturalizmem filozoficznym – może jednak wchodzić w konflikt z potocznym obrazem świata, a także z pewnymi jego obrazami filozoficznymi i teologicznymi. Temu konfliktowi – i próbom ich uniknięcia – poświęcony jest w dużej mierze prezentowany zbiór tekstów. Coś dla siebie znajdą w nim również miłośnicy zagadek filozoficznych i klasyków filozofii.
Zbiór ten stanowi kontynuację opracowanych przez nas w ubiegłym roku 13 podróży filozoficznych. Zamieszczone w nim teksty są lekturą bardziej wymagającą niż artykuły zeszłoroczne, choć nie wątpimy, iż równie wartościową i zajmującą. Ostatni z esejów dotyczy różnicy między starożytnym a współczesnym obrazem moralności, którą ilustruje gniew Achillesa. Mamy nadzieję, że żaden z esejów, które przedkładamy Czytelnikom, nie wywoła aż tak skrajnych emocji i zgubnych skutków, jak te, które dotknęły bohatera Iliady. Przygotowane przez nas teksty mają w zamyśle służyć jedynie przyjaznej i inspirującej wymiany myśli. Słowa poety: „Na każdej wymianie myśli tracę” nie stosują się bowiem, jak wierzymy, do spotkań z dobrymi filozofami.
Redaktorzy
Skomentuj