Artykuł Felieton

Gry komputerowe. Michał Jaśtal: Symulator felietonisty 2021

jastal m czarne
Po długich godzinach nad kolejnymi artykułami opisującymi kulturę graczy udaje ci się lepiej zrozumieć, czemu poświęcają swoje życie na (jak to określają złośliwcy) „symulator Excela”.

Tekst ukazał się w 40. numerze „Filozofuj!”: Gry komputerowe, s. 44–45. W pełnej wersji graficznej jest dostępny w pliku PDF.


Prolog

Obudziwszy się pewnego poranka, który najchętniej spędziłbyś na powolnym wstawaniu zakończonym nagrodą w postaci sutego śniadania, przypominasz sobie, że zobowiązałeś się napisać felieton do pewnego magazynu filozoficznego. Numer ma ukazać się niebawem, więc musisz napisać coś nieoczywistego do końca dnia. Tematem numeru są gry komputerowe. Rozważasz dwie różne możliwości.

a) Jeśli zdecydowałeś się poszukać typowej dla twoich wcześniejszych felietonów historyjki, przejdź do punktu 1.

b) Jeśli zdecydowałeś się zagrać w grę komputerową, by znaleźć w niej inspirację do tekstu, przejdź do punktu 2.

1. Tradycyjny cytat

Po kilku minutach obowiązkowego przeglądania memów wziąłeś się w garść i rozpocząłeś research. Z uwagi na brak czasu oraz, bądźmy szczerzy, umiarkowaną znajomość tematu decydujesz się na cytaty z Wikipedii objaśniające kulturowe znaczenie gier komputerowych:

Gry komputerowe powstały przede wszystkim dla zaspokojenia ludzkiej potrzeby zabawy. Fakt ich rozprzestrzenienia oraz ludzkie potrzeby czerpania rozrywki stały się przedmiotem reklam odwołujących się do formy zabawy […]. Poza funkcjami rozrywkowymi gry komputerowe spełniają jednak także funkcję dydaktyczną – ze względu na swoją specyfikę (emocjonalne zaangażowanie gracza) wspierają socjalizację u ludzi, choć nadal istnieją uprzedzenia co do ich zawartości dydaktycznej. […] Gry komputerowe czerpią z różnych rodzajów mediów: książek, komiksów czy filmów, przetwarzając tym samym kulturę masową. W związku z tym gry zaliczane są do dzieł sztuki postmodernistycznej, ponieważ każdy gracz inaczej odbiera zawarty w nich przekaz i dzięki swoim działaniom staje się współautorem rozgrywki.
(Netoteka, poz. 1)

Po pewnym czasie udaje ci się znaleźć grę, z którą warto byłoby zaznajomić pasjonatów filozofii. Jest to Eve Online z gatunku gier MMO, w której to gracze wcielają się w postaci pilotów statków kosmicznych. Ich celem jest przede wszystkim zwiedzanie kosmosu i zarobek, możliwy dzięki sprzedaży wydobywanych w grze surowców. Gracze łączą się w duże korporacje (nawet do 12 tys. graczy!), których celem jest pomoc wszystkim „zatrudnionym” w skuteczniejszym podbijaniu kosmosu. Dorzucasz także drugi cytat:

Gra MMO – typ gry komputerowej rozgrywanej przez wielu graczy jednocześnie za pośrednictwem Internetu. […] Do głównych cech gier tego typu należą: rozbudowana komunikacja między graczami, bardziej rozbudowana walka (z większą ilością graczy jednocześnie, czy nawet wieloma zespołami), handel i rozbudowana ekonomia, polityka. (Netoteka, poz. 2)

Podczas czytania encyklopedii gry Eve Online natrafiasz na dwie równie ciekawe historie.

a) Jeśli decydujesz się napisać o największej bitwie w historii gier MMO – „rzezi na B‑R5RB” – przejdź do punktu 3.

b) Możesz też zdecydować się na opowiedzenie historii Shauna „Vile Rata” Senna. Przejdź wtedy do punktu 4.

2. Praktyczne podejście do tematu

Próbujesz empirycznie zdobyć inspiracje na felieton dotyczący gier komputerowych. Znajdujesz na dysku grę rajdową z 2005 r. Bierzesz udział w kolejnych wyścigach i wygrywając je, zdobywasz coraz szybsze samochody. Wpadasz w ciąg następujących po sobie wyzwań, z którego nie możesz się wyrwać. Późnym wieczorem godzisz się z myślą, że nie napiszesz ani słowa. Zawiodłeś redaktora, a co ważniejsze – swoich czytelników. Jeśli chcesz spróbować ponownie, wróć do prologu i dokonaj innego wyboru.

3. Punkt wyjścia: osobiste przedstawienie ciekawej historyjki (wariant A)

Na podstawie dwóch tekstów źródłowych (Netoteka, poz. 3 i 4), w tym nawet jednego napisanego w języku obcym (podkreśla to twoją erudycję oraz skuteczność jako badacza), potrafisz w paru zdaniach omówić bitwę pomiędzy dwoma największymi korporacjami rządzącymi światem gry. Jednak, pomimo najlepszych prób, nie udaje ci się sprawić, by krótki opis dwudziestodwugodzinnych starć – w których wzięło udział ponad 7500 graczy, a zniszczenia dotknęły ponad 600 statków wojennych o wartości przekraczającej 300 tys. dolarów – nie brzmiał sucho i żołniersko. Czas nagli, styl uznajesz więc za kwestię drugorzędną. Zresztą, pocieszasz się, być może taki język jest odpowiedni do opisu zmagań wojennych prowadzonych przez młodych ludzi, których zabaw nie rozumiesz.

a) Jeśli chcesz dokładniej zbadać politykę świata gry, która doprowadziła do bitwy, wybierz punkt 8.

b) Jeśli chcesz napisać dalszą część tekstu, przejdź do punktu 5.

4. Punkt wyjścia: osobiste przedstawienie ciekawej historyjki (wariant B)

Na podstawie dwóch tekstów źródłowych (Netoteka, poz. 3 i 5), w tym nawet jednego napisanego w języku obcym (podkreśla to twoją erudycję oraz skuteczność jako badacza), opisujesz historię życia Seana Smitha – amerykańskiego dyplomaty w Libii, zaangażowanego w wewnętrzną politykę jednej z korporacji w świecie gry. Wykorzystywał on swoje umiejętności dyplomatyczne nie tylko podczas arabskiej wiosny, ale także – jako Vile Rat – negocjując umowy między stronnictwami kosmicznych korporacji w grze Eve Online. Tragiczna śmierć Smitha w 2012 r. w zamachu bombowym w Benghazi znacznie wpłynęła na politykę w świecie gry, która bez jego zdolności negocjacyjnych stała się znacznie bardziej niestabilna. Wątek poboczny: powstały nawet artykuły naukowe opisujące sposoby upamiętnienia Vile’a Rata w wirtualnym świecie gry.

a) Jeśli chcesz zapoznać się ze sposobami manifestowania żałoby po jednym z najważniejszych pracowników wirtualnych korporacji, przejdź do punktu 8.

b) Jeśli chcesz pominąć dodatkową wiedzę o kulturze gry i kontynuować pisanie felietonu, przejdź do punktu 5.

5. Mądre wywody

Kolejne artykuły naukowe, które mogą okazać się pomocne do napisania felietonu, znajdujesz w bazie JSTOR (niestety dostęp nie jest bezpłatny). Zawiera ona (stan na 2.05.2021) dane bibliograficzne oraz dostęp do 698 artykułów dotyczących gier MMO. Wybrany artykuł odsyła do kolejnego artykułu, np. poprzez odwołania w przypisach. Po 2–4 krokach (bardzo świadomych w wypadku wybrania punktu 8, losowych w wypadku wybrania drogi na skróty, prosto do punktu 5) udaje ci się wymyślić całkiem interesujący passus dotyczący takich problemów jak: Player Commitment to Massively Multiplayer Online Role-Playing Games (MMORPGs): An Integrated Model (Zaangażowanie gracza w gry MMORPG: model zintegrowany) lub Engagement in play, engagement in politics: Playing political video games (Zaangażowanie w grę, zaangażowanie w politykę: granie w polityczne gry wideo).

Zwracasz w nim uwagę na realne polityczne zachowania graczy w świecie przedstawionym oraz fakt, że są oni w stanie poświęcać długie godziny na coś, czego głównym celem, wydawałoby się, jest prosta rozrywka.

a) Jeśli wybrałeś drogę przez punkt 8, udaj się do punktu 6.

b) Jeśli wybrałeś drogę na skróty, udaj się do punktu 7.

6. Filozoficzne podsumowanie A

Zdobyte w trakcie zgłębiania tajników gry doświadczenie pozwala ci na napisanie błyskotliwego podsumowania. Przejście jest logiczne, ale zaskakujące. Na koniec odwołujesz się do La Rochefoucalda, zgrabnie parafrazując jakąś jego maksymę, tak by pasowała do opisanych wydarzeń świata gry. O 3.00 nad ranem wysyłasz felieton. Czujesz się bogatszy o nową wiedzę. Masz nadzieję, że tekst spodoba się czytelnikom.

7. Filozoficzne podsumowanie B

Próbujesz podsumować felieton, jednak wciąż wydaje się on napisany przez człowieka, który nie do końca wie, o czym pisze. Twoje wykształcenie pomaga w załataniu braków merytorycznych erudycją, jednak nie możesz oprzeć się wrażeniu, że sens całej zabawy w polityczny świat sci-fi ci umyka. Odwołujesz się do Sun Tzu, licząc na to, że jego wojskowe maksymy sprawdzą się jako podsumowanie wojen korporacji. O 23.00 decydujesz się wysłać tekst. Frustracja wynikająca z marnego efektu całodziennej pracy nie pozwala ci zasnąć. Masz nadzieję, że twoi czytelnicy ci wybaczą.

8. Cenne uzupełnienia

Po długich godzinach nad kolejnymi artykułami opisującymi kulturę graczy (Netoteka, poz. 6 i 7) udaje ci się lepiej zrozumieć, czemu poświęcają swoje życie na (jak to określają złośliwcy) „symulator Excela”. Poznajesz fakty dotyczące historii świata przedstawionego. Dowiadujesz się też więcej o motywacjach poszczególnych frakcji. Decydujesz się wrócić do napisanego akapitu. Dodajesz do niego kilka zdań, które pozytywnie wpływają na całość tekstu.
Przejdź do punktu 5.


Michał Jaśtal – absolwent prawa UJ. Pasjonat gier RPG, planszowych i językowych. Z marzenia o zostaniu członkiem Virtus.pro została mu umiejętność gry w szachy, z marzenia o zostaniu pilotem statku kosmicznego – umiejętność całkowania.

Tekst jest dostępny na licencji: Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska.
W pełnej wersji graficznej jest dostępny w pliku PDF.

< Powrót do spisu treści numeru.

Ilustracja: Zuzanna Bołtryk

 

Numery drukowane można zamówić online > tutaj. Prenumeratę na rok 2024 można zamówić > tutaj.

Dołącz do Załogi F! Pomóż nam tworzyć jedyne w Polsce czasopismo popularyzujące filozofię. Na temat obszarów współpracy można przeczytać tutaj.

Skomentuj

Kliknij, aby skomentować

Wesprzyj „Filozofuj!” finansowo

Jeśli chcesz wesprzeć tę inicjatywę dowolną kwotą (1 zł, 2 zł lub inną), przejdź do zakładki „WSPARCIE” na naszej stronie, klikając poniższy link. Klik: Chcę wesprzeć „Filozofuj!”

Polecamy