Filmowanie jest filozofowaniem.
Nie ma przekazu, który nie niósłby w sobie pewnej wizji świata. Nie ma ustawienia kamery, które jest bez znaczenia. Nie ma wyboru, który byłyby tylko czysto estetycznym rozstrzygnięciem.
Program festiwalu obfituje w liczne wydarzenia poświęcone różnym aspektom twórczości Pasoliniego, który znany jest głównie jako reżyser oryginalnych filmów, podczas gdy jego twórczość dramaturgiczna, poetycka czy malarska jest równie ciekawa. W ramach festiwalu odbędzie się spotkanie autorskie z Piotrem Kletowskim połączone z promocją jedynej w Polsce monografii Pasoliniego Pier Paolo Pasolini. Twórczość filmowa. Wydarzenie wzbogaci dwugłos Piotra Kletowskiego i Krzysztofa Bielawskiego, którzy będą dyskutować, który z członów hasła tegorocznej edycji lepiej opisuje postawę życiową i twórczą Pasoliniego. Figurę głównego bohatera będzie można także lepiej poznać dzięki projekcji poświęconego mu filmu dokumentalnego „Prochy Pasoliniego” i spotkaniu z jego twórcami: reżyserem Pasqualem Misuracą oraz producentką Alexandrą Zambą. Polski oddźwięk dramatów autorstwa Pasoliniego będzie można poznać dzięki przywołaniu zapisów i archiwaliów spektakli: Affabulazione w reżyserii Krzysztofa Babickiego z Narodowego Starego Teatru w Krakowie, Affabulazione w reżyserii Tadeusza Łomnickiego z Teatru Studio w Warszawie, T.E.O.R.E.M.A.T. w reżyserii Grzegorza Jarzyny z Teatru Rozmaitości w Warszawie oraz Orgia w reżyserii Wiktora Rubina z Teatru Wybrzeże w Gdańsku. Dramaturgiczny obszar sztuki Pasoliniego pomogą przybliżyć tłumacze jego dramatów: Ewa Bal i Józef Opalski oraz ekspertki z Włoch: Erminia Passannanti i Stefania Parigi. Okazją do zapoznania się z poezją Pasoliniego będzie wieczór poświęcony odczytom jego wierszy w tłumaczeniu Jarosława Mikołajewskiego z tomu Bluźnierstwo, a także poetyckiej twórczości artystów polskich i włoskich inspirujących się tym aspektem jego sztuki. Dodatkowo pojawią się projekcje filmów młodego niezależnego twórcy polsko-włoskiego Mariusza (Mario) Wojtowicza, aspirującego do tworzenia kina filozoficznego.
CZAS: 19–21 marca 2015 r.
MIEJSCE: Muzeum Manggha, Narodowy Stary Teatr, Kinokawiarnia KIKA, Konfederacka 4
WSPÓŁORGANIZATORZY: Włoski Instytut Kultury w Krakowie, portal internetowy Nowa Zofia
INFO: www.festiwalfilmufilozoficznego.com
PROGRAM:
19 marca, czwartek
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, ul. Konopnickiej 26
godzina 18.00
Inauguracja festiwalu
AMOR FATI/FATUM AMORIS
Promocja książki Piotra Kletowskiego „Pier Paolo Pasolini. Twórczość filmowa”, Wydawnictwo SEDNO. Dyskusja z udziałem publiczności.
Dwugłos: Krzysztof Bielawski || Piotr Kletowski
Pokaz specjalny
20 marca, piątek
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, ul. Konopnickiej 26
godzina 18.00
PATHOS-PASSIO-PASOLINI
Projekcja filmu Prochy Pasoliniego (Le ceneri di Pasolini, 87’)
Spotkanie z twórcami filmu- reżyserem Pasquale Misuracą i producentką Alexandrą Zambą.
21 marca, sobota
Kinokawiarnia KIKA, ul. Ignacego Krasickiego 18
godzina 15.00*
Pokaz filmów młodego niezależnego filmowca polsko-włoskiego Mariusza (Mario) Wojtowicza i spotkanie z twórcą.
Marionetka (15’), Światła (8’), Screenplay (2’)
*bilety – Kinokawiarnia KIKA
Narodowy Stary Teatr , Nowa Scena, ul. Jagiellońska 1
godzina 18.00
T.E.A.T.R. || PRZYWOŁANIA
“Affabulazione” — reżyseria Krzysztof Babicki, Narodowy Stary Teatr w Krakowie, tłumacz dramatu: Józef Opalski
“Affabulazione” — reżyseria Tadeusz Łomnicki, Teatr Studio w Warszawie, tłumacz dramatu: Józef Opalski
“T.E.O.R.E.M.A.T.” — reżyseria Grzegorz Jarzyna, Teatru Rozmaitości w Warszawie
“Orgia” — reżyseria Wiktor Rubin, Teatr Wybrzeże w Gdańsku, tłumacz dramatu: Ewa Bal
Dyskusja prowadzona przez Ewę Bal z udziałem gości: Erminii Passannanti, Stefanii Parigi, Józefa Opalskiego.
Winiarnia/kawiarnia Konfederacka 4, ul. Konfederacka 4
godzina 21.00
PIEŚŃ NIEBOSZCZYKA || INSPIRACJE
“Bluźnierstwo” — tłumaczenie: Jarosław Mikołajewski, Wydawnictwo Teta Veleta
Spotkanie wokół poezji Pier Paolo Pasoliniego z poetami inspirującymi się jego twórczością: Erminią Passannanti, Konradem Górą, Robertem Rybickim.
WSTĘP WOLNY
Skomentuj