W 1943 roku opublikowane zostało opus vitae najbardziej znanego francuskiego egzystencjalisty Jean-Paul Sartre’a pt. „Byt i nicość. Zarys ontologii fenomenologicznej”. Dzieło wywołało poruszenie jakich mało w historii literatury filozoficznej wśród ówczesnych intelektualistów oraz oddziaływało z ogromną siłą na kolejne pokolenia czytelników: zarówno następców, jak i krytyków samego Sartre’a. „Byt i nicość” przez jednych traktowane było jako Biblia egzystencjalizmu, przez innych jako mroczny głos powojennej filozofii, przez jeszcze innych jako końcowy przystanek wszelkiej idealistycznej metafizyki albo też dramatyczny opis świadomości-w-świecie. W zakończeniu tego dzieła Sartre zapowiedział, że problematyce moralnej poświęci swoje kolejne dzieło, które jednak nigdy w całości nie ujrzało światła dziennego. Pozostały jednak notatki sporządzone w latach 1947–48, które zostały opublikowane już po śmierci Sartre’a, w 1983 roku przez jego przybraną córkę – Arlette Elkaïm-Sartre pt. „Cahiers pour une morale”.
Dzisiaj, po 80 latach od napisania „Bytu i nicości” oraz po 40 latach od opublikowania „Cahiers pour une morale” chcemy powrócić do perspektyw myślenia nakreślonych przez Sartre’a w tych dziełach oraz do idei, ich interpretacji i rozumienia zaproponowanych przez francuskiego filozofa. Co nowego na temat myśli fenomenologicznej mogą nam przekazać dzisiejsze interpretacje dwóch najważniejszych dzieł Sartre’a w ich okrągłe rocznice opublikowania? Które wątki, podjęte przez Sartre’a, są nadal aktualne i znajdują swoją kontynuację wśród myślicieli w XXI wieku w obliczu tych przemian kulturowych, obyczajowych, społecznych, o których Sartre nie mógł nawet pomyśleć w czasach jemu współczesnych? Które idee, opisane przez Sartre’a, są dzisiaj najwyraźniej kontynuowane, a które porzucone i dlaczego? W jaki sposób rozważania francuskiego egzystencjalisty o samotnym podmiocie, rzuconym w absurdalność istnienia, zmagającego się z trudami egzystencji w świecie przepełnionym samotnością a jednocześnie bezkresną odpowiedzialnością, mogą przemawiać do wyobraźni współczesnego człowieka? Jakie inspiracje mogą w poglądach Sartre’a odnaleźć dzisiejsze nauki psychologiczne, antropologiczne, kulturowe, religijne, społeczne, kognitywne, polityczne? Czy Sartre dawno temu umarł i pamięć o nim zaginęła, czy być może ciągle pozostaje żywy w naszym myśleniu, postrzeganiu świata i drugiego człowieka?
Plan konferencji w PDF:
Konferencja Fenomenologiczna plakat_finalTransmisja wydarzenia na platformie YouTube:
Organizator:
Instytut Filozofii Akademii Ignatianum w Krakowie
Właśnie!
80 lat po Nicości!?
I co!?
Nic, czyli nichts…
Schade