Zapowiedzi wydawnicze

Już od 1 marca czterdziesty czwarty numer „Filozofuj!”: Wady poznawcze

Od 1 marca w salonach Empiku, Świecie Prasy, Ruchu, Inmedio, Relay (zob. pełną listę salonów) można kupić czterdziesty czwarty numer „Filozofuj!” – jedynego na świecie czasopisma filozoficznego do poczekalni u fryzjera! ;) Temat numeru: Wady poznawcze. Czasopismo, jak zwykle, będzie dostępne bezpłatnie online, ale dopiero za około dwa miesiące. Osoby, które wolą czytać na papierze, zachęcamy do zamówienia egzemplarza drukowanego. Najtaniej i najszybciej oczywiście w prenumeracie rocznej.

Wady poznawcze” to 44. numer „Filozofuj!”, czasopisma popularnonaukowego o filozofii.

Wydawcą „Filozofuj!” jest Wydawnictwo Academicon
(będące na liście punktowanych wydawców MNiSW – 100 pkt za monografię)

logo wydawnictwo academicon niebieskie


Redaktor prowadzący numeru: prof. Ryszard Kleszcz

Podziękowania za pracę nad numerem „Wady poznawcze” należą się: Autorom tekstów, Redaktorom, w szczególności: Piotrowi Biłgorajskiemu, Eli Drozdowskiej, Błażejowi Gęburze, Marcinowi Iwanickiemu, Robertowi Kryńskiemu, Dorocie Monkiewicz, Redaktorom językowym: Katarzynie Dragan, Aleksandrze Sitkiewicz, Agnieszce Stańczak, Annie Wewior, Grafikom: Natalii Biesiadzie-Myszak, Paulinie Belcarz, Hannie Bytniewskiej, Ewie Czarneckiej, Annie Koryzmie, Lubomirze Platcie, Małgorzacie Uglik, Patrycji Waleszczak, Wojtkowi Wu Zielińskiemu, Specjalistom DTP: Adamowi Dorotowi, Robertowi Kryńskiemu, Patrycji Waleszczak, Mirze Zyśko, Naszym Hojnym Patronom, którzy nas wsparli w projekcie Patronite: Pawłowi Głazowi, Dominikowi Gnapowi, Kacprowi Dyrdzie, Piotrowi Elfingerowi, Danielowi Kozie, Michałowi Markowi, Janowi Swianiewiczowi, Zbigniewowi Szafrańcowi, Tomaszowi Szwedowi i Ani Wilk-Płaszczyk. Również dzięki Waszemu wkładowi możliwe było wydane tego numeru.


Drodzy Czytelnicy,

za każdym razem, gdy popełniamy błędy poznawcze, rodzi się pokusa, żeby „winowajców” takiego stanu rzeczy szukać poza nami. Można wtedy uznać, że domyślnym stanowiskiem w epistemologii jest sceptycyzm i nabawić się mizologii – nienawiści do rozumowań, przed którą to postawą usilnie przestrzega nas w Fedonie Platoński Sokrates. Z faktu, że do tej pory mieliśmy do czynienia z  niekonkluzywnymi argumentami filozoficznymi, nie wynika, że tylko takie argumenty istnieją. Często zatem wyjaśnieniem tego, że nasze poznanie w jakiejś kwestii „nie dało rady”, nie jest ani głęboka niepoznawalność świata, ani zwodniczość formułowanych w filozofii rozumowań. Tym wyjaśnieniem jesteśmy my sami, a mówiąc dokładniej: nasze wady i ograniczenia poznawcze.

Oznacza to, że poznanie nigdy nie jest „skazane na sukces” i w realizacji tego celu można mu skutecznie przeszkodzić, nawet nie mając takich intencji. Minimalnym warunkiem dotarcia przez podmiot do wiedzy jest usunięcie lub zneutralizowanie czynników utrudniających diagnozę wskazującą, które z naszych przekonań możemy określić jako episteme, wiedzę pewną. Oczywiście nie zawsze jesteśmy w stanie to zrobić, gdyż niekiedy w osiągnięciu adekwatnego poznania przeszkadza sam świat. Jesteśmy jednak w stanie odpowiadać za poletko naszego umysłu oraz identyfikować cechy i nawyki, których występowanie sabotuje wszelkie projekty poznawcze. Wydaje się więc, że należy nie tylko zastanawiać się nad tym, czym jest samo poznanie i w jaki sposób przebiega, ale ważne jest również rozstrzygnięcie, co to znaczy być podmiotem poznającym. Chodzi ostatecznie o odpowiedź na pytanie, jakie cechy powinien mieć każdy poszukujący wiedzy podmiot.

Uważamy, że poświęcenie uwagi problematyce wad poznawczych (epistemicznych) ma pierwszorzędne znaczenie. Jej uwzględnienie pozwala zdać sobie sprawę z tego, na ile możliwe jest ulepszenie naszego poznania, a na ile musimy zaakceptować fakt, że sytuacja epistemiczna, w której się znajdujemy, blokuje niektóre ambicje poznawcze. Wydaje się więc, że wśród zadań filozofa musi być nie tylko trening dotyczący analizy pojęć i formułowania konkluzywnych argumentów czy też gruntowne poznanie zasad prowadzenia racjonalnej dyskusji. W pewnym sensie na pierwszy plan wysuwa się refleksja nad samym sobą jako kimś, kto uprawia filozofię. Na ten cel nigdy nie można poświęcić zbyt wiele czasu.

Przekazując Wam numer „Filozofuj!” poświęcony wadom epistemicznym, proponujemy, by część tego czasu zagospodarować, zapoznając się z artykułem porządkującym dyskusję wokół wad i cnót poznawczych (Czym są wady poznawcze?), artykułem na temat emocji jako czynników mogących utrudniać poznanie, tekstami omawiającymi poszczególne wady poznawcze (dogmatyzm, ignorancję, pychę i nieuczciwość intelektualną, zamkniętość umysłu), a także artykułem o logice jako możliwym remedium na epistemiczne wady. Ufamy też, że pomocna w rozprawieniu się z tematem okaże się infografika z wykazem cnót i wad poznawczych zamieszczona w samym środku numeru, a dodatkowo Waszą ciekawość (nomen omen) poznawczą związaną z problemem rozbudzi wywiad z Johnem Greco. Czytajcie „Filozofuj!” i nie dajcie się intelektualnemu lenistwu!

Redakcja


Zapraszamy do udziału w spotkaniach Klubu „Filozofuj!”. Zapowiedzi spotkań i relacje z dotychczasowych dyskusji są > tutaj.

Osoby, które chciałby pomóc przy zorganizowaniu spotkania Klubu „Filozofuj!” w swoim mieście, zapraszamy do współpracy. Szczegóły > tutaj.


CZY WIESZ, ŻE…


Oto spis treści numeru 2(44)/2022/Wady poznawcze:

Czasopismo popularyzujące filozofię.

 

Najnowszy numer można nabyć od 4 maja w salonikach prasowych wielu sieci. Szczegóły zob. tutaj.

Numery drukowane można zamówić online > tutaj. Prenumeratę na rok 2022 można zamówić > tutaj.

Dołącz do Załogi F! Pomóż nam tworzyć jedyne w Polsce czasopismo popularyzujące filozofię. Na temat obszarów współpracy można przeczytać tutaj.

1 komentarz

Kliknij, aby skomentować

Wesprzyj „Filozofuj!” finansowo

Jeśli chcesz wesprzeć tę inicjatywę dowolną kwotą (1 zł, 2 zł lub inną), przejdź do zakładki „WSPARCIE” na naszej stronie, klikając poniższy link. Klik: Chcę wesprzeć „Filozofuj!”

Polecamy