Świtne. Nie spodziewałam się esencjonalnego ‘wykładu’ na przedmiotowy temat. W filozofii tak brakuje prostoty — wszystko jest pod warunkiem, w okoliczności, i podobnie. Filozofie wschodnie są dość spoko — mówią: jest przyczyna i skutek. Kropka. Reszta to fistaszki / dodatki, na których zatrzymują się mniej uważni. Warto być uważnym.. No i odopwiedzialym za swoje wybory idei życiowych.
Mem dotyczący religii sugeruje, że w przeciwieństwie do szlachetnej i otwartej filozofii, religia jest dziedziną ciasną i dogmatyczną, co jest po prostu nierzetelne i niesprawiedliwe. Jest dużo obszarów w religii, które nie są zdogmatyzowane i w których podejmowane zagadnienia czy odpowiedzi są otwarte, np. istnienie duszy po śmierci, samoistnej czy połączonej z nowym, tymczasowym do czasu powszechnego zmartwychwstania ciałem, czas i sposób, w jaki nastąpi koniec historii lub Sąd ostateczny, natura czyśćca czy zagadnienie cierpienia, któremu nie nadaje się pod każdą postacią czegoś sensownego i potrzebnego, tylko po prostu zawiesza się sąd o nim z powodu braku wiedzy. Podręczniki teologii rozróżniają prawdy zdogmatyzowane, których jest niewiele, od opinii teologicznych, których jest bardzo dużo i które są niezobowiązującymi wiernych interpretacjami zagadnień teologicznych. Jest więc w religii i teologii bardzo wiele rzeczy, na które nie ma jednoznacznych odpowiedzi albo nie ma ich wcale, są to kwestie otwarte i pozostawione szukającym. Również “tajemnica” to pojęcie należące bardziej do religii, teologii i mistyki, niż do filozofii, a “tajemnica” z definicji swojej jest czymś nieoczywistym i niezdogmatyzowanym.
Jeśli chcesz wesprzeć tę inicjatywę dowolną kwotą (1 zł, 2 zł lub inną), przejdź do zakładki „WSPARCIE” na naszej stronie, klikając poniższy link.
Klik: Chcę wesprzeć „Filozofuj!”
Polecamy
Ta strona używa plików cookies, by prawidłowego działania i usprawnienia serwisu. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Świtne. Nie spodziewałam się esencjonalnego ‘wykładu’ na przedmiotowy temat. W filozofii tak brakuje prostoty — wszystko jest pod warunkiem, w okoliczności, i podobnie. Filozofie wschodnie są dość spoko — mówią: jest przyczyna i skutek. Kropka. Reszta to fistaszki / dodatki, na których zatrzymują się mniej uważni. Warto być uważnym.. No i odopwiedzialym za swoje wybory idei życiowych.
Mem dotyczący religii sugeruje, że w przeciwieństwie do szlachetnej i otwartej filozofii, religia jest dziedziną ciasną i dogmatyczną, co jest po prostu nierzetelne i niesprawiedliwe. Jest dużo obszarów w religii, które nie są zdogmatyzowane i w których podejmowane zagadnienia czy odpowiedzi są otwarte, np. istnienie duszy po śmierci, samoistnej czy połączonej z nowym, tymczasowym do czasu powszechnego zmartwychwstania ciałem, czas i sposób, w jaki nastąpi koniec historii lub Sąd ostateczny, natura czyśćca czy zagadnienie cierpienia, któremu nie nadaje się pod każdą postacią czegoś sensownego i potrzebnego, tylko po prostu zawiesza się sąd o nim z powodu braku wiedzy. Podręczniki teologii rozróżniają prawdy zdogmatyzowane, których jest niewiele, od opinii teologicznych, których jest bardzo dużo i które są niezobowiązującymi wiernych interpretacjami zagadnień teologicznych. Jest więc w religii i teologii bardzo wiele rzeczy, na które nie ma jednoznacznych odpowiedzi albo nie ma ich wcale, są to kwestie otwarte i pozostawione szukającym. Również “tajemnica” to pojęcie należące bardziej do religii, teologii i mistyki, niż do filozofii, a “tajemnica” z definicji swojej jest czymś nieoczywistym i niezdogmatyzowanym.