Stan badań. Teoria. Warto przywołać opinię Immanuela Kanta: „Spośród wszystkich uprawnień suwerena prawo łaski, tj. możliwość uchylenia lub złagodzenia kary zasądzonej dla przestępcy, uchodzi za najbardziej podejrzane; wszak świadczy ono z jednej strony o jego wspaniałomyślności, ale z drugiej strony przecież dowodzi bezprawia w majestacie jego autorytetu”. Zgodnie z Kantem łaska jest wyjątkiem, więc nie może być prawem.
Badania terenowe. Empiria. Zgodnie z Sienkiewiczem „Danusie 11 stycznia” wypowiedziały: „Mój ci on”, po czym narzuciły swoim „Zbyszkom” na głowy średniowieczne nałęczki, ratując ich przed egzekucją. Chrześcijański kraj, pogańskie obyczaje.
Konkluzja. W Polsce nie rządzi oświecony Niemiec, z polskiego (niegdyś) Królewca, tylko Sienkiewicz herbu Oszyk.
Piotr Bartula – dr hab., pracownik naukowy Zakładu Filozofii Polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego, eseista. Zajmuje się polską i zachodnią filozofią polityki, twórca tzw. testamentowej teorii sprawiedliwości. Autor książek: Kara śmierci – powracający dylemat, August Cieszkowski redivivus, Liberalizm u kresu historii, Dzieła zebrane, Aspołeczne „my”.
Prowadzenie portalu filozofuj.eu – finansowanie
Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach Programu „Społeczna Odpowiedzialność Nauki II”.
Skomentuj