Jednym z przedmiotów rozważań chińskich filozofów w okresach Wiosen i Jesieni (771–403 r. p.n.e.) oraz Walczących Królestw (403–221 r. p.n.e.) było zagadnienie idealnego władcy. To właśnie w jego osobie szereg myślicieli widziało szansę na przywrócenie jedności państwowej cywilizacji chińskiej, która została utracona po upadku Zachodniej Dynastii Zhou (771 r. p.n.e.).
W trakcie wykładu przedstawione zostanę poglądy dotyczące idealnego przywódcy politycznego wyrażone w ośmiu różnych tekstach reprezentujących cztery najważniejsze szkoły filozoficzne z tego okresu: konfucjanizm, legizm, moizm oraz taoizm. Każda z nich wykształciła charakterystyczny typ władcy, który miał gwarantować sukces przewodzonej przez niego wspólnocie politycznej, a w ostateczności doprowadzić do zjednoczenia z innymi państwami chińskimi. Obejmował on takie zagadnienia, jak charakter władcy, jego relacje z wasalami i ministrami oraz poddanymi, a także kwestie, które współcześnie nazywamy politykami publicznymi.
W trakcie wykładu zaprezentowane zostaną zarówno fundamentalne różnice między poszczególnymi szkołami, jak i odmienne poglądy na bardziej szczegółowe rozwiązania wewnątrz ich. Ukazana zostanie również ewolucja ekspresji filozoficznej w Chinach na przestrzeni wieków.
Wstęp wolny.
- Instytut Konfucjusza w Krakowie. Oleandry 2A. Sala: 0.05.
- czwartek, 20 października 2022, godz. 16:45
- Strona internetowa
Mgr Adrian Brona jest doktorantem Instytutu Bliskiego i Dalekiego Wschodu, zdobywcą Diamentowego Grantu MNiSW oraz laureatem konkursu Ministra Spraw Zagranicznych na najlepszą pracę magisterską.
Skomentuj