Czy istnienia Boga można dowieść opierając się na pojęciu Boga? W materiale omawiam próby takiego dowodu – dowodu ontologicznego – przeprowadzone przez św. Anzelma z Canterbury i Kartezjusza. Zajmuję się także krytykami tych argumentów sformułowanymi przez mnicha Gaunilona oraz Jaakko Hintikkę.
Adrian Kuźniar – dr hab., adiunkt w Zakładzie Filozofii Nauki Instytutu Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół metaetyki (zwłaszcza teorii ekspresywistycznych) oraz wybranych problemów filozofii nauki (głównie filozofii biologii), ontologii i epistemologii. Autor m.in. monografii Etyka analityczna a teoria ewolucji (CSZ Politechniki Warszawskiej, 2019), Konsekwencje wyjaśnień darwinowskich w metaetyce (WN „Semper”, 2017) oraz Język i wartości (WN „Semper”, 2009).
Cykl objęliśmy patronatem medialnym.
Za dwa tygodnie kolejny odcinek.
Ilustracja: Pixabay
Dołącz do Załogi F! Pomóż nam tworzyć jedyne w Polsce czasopismo popularyzujące filozofię. Na temat obszarów współpracy można przeczytać tutaj.
“Nie możemy nawet pomyśleć że Boga nie ma”. — W tym skrócie myślowym być może nie chodzi o dosłowność lecz danie do zrozumienia że zaprzeczając istnieniu Boga musielibyśmy zaprzeczyć samemu sobie (z racji że nas stworzył), istnieniu naszych ciał i własnych myśli.Problemem spornym może być wyidealizowana (lub nie) postać “siły sprawczej”.Przekaz biblijny sugeruje postać doskonałą, wszechmocną.Takie podejście jest naiwne i zaprzecza zdrowemu rozsądkowi.Bóg nie mógł stworzyć sam siebie jeszcze zanim go nie było i (jak dotąd)“nie chciał” usunąć zła które nas otacza.Doświadczalnie, obserwacyjnie nie udowodnimy istnienie Boga więc wnioskowanie logiczne jest wymuszone.Ale musi być osadzone w szerokim kontekście tego co nas otacza.“Siła sprawcza” (jakakolwiek by była) nie może istnieć w oderwaniu od cech Wszechświata (rozumianego jako ciągły proces), przemian energii i ich zmienności które nie mają początku i zakończenia.Życie jest jedną z form tych przemian i w tym kontekście powielanie, reprodukcja mogą być uznane za charakterystyczną, kluczową cechę kształtowania form życia w długim czasie.Uprawdopodobnia to powszechność życia w przestrzeni a fakt że ludzie dokonują już eksploracji innych planet jest tutaj wymowny (w kontekście pojęcia Boga).