Tekst ukazał się w „Filozofuj!” 2022 nr 3 (45), s. 12–15. W pełnej wersji graficznej jest dostępny w pliku PDF.
Cele:
- Uczniowie dostrzegają rolę wyobraźni w rozwoju cywilizacji.
- Uczniowie rozumieją, jaki potencjał kryje się w ludzkiej wyobraźni.
- Uczniowie uczą się świadomie korzystać z wyobraźni.
Metody i formy pracy:
- Ćwiczenie
- Analiza cytatu
- Dyskusja
- Eksperyment myślowy
Przebieg lekcji
1. Ćwiczenie na rozgrzewkę: Prawo Murphy’ego
Prowadzący wskazuje różne przedmioty w sali, następnie grupa wymyśla, w jaki sposób można by je było zepsuć. Najlepiej proponować takie rzeczy, które trudno jest zniszczyć. Można wybrać najciekawsze propozycje, wychodzące poza najbardziej oczywiste rozwiązania, np. kanapa – wypuszczenie 10 kotów, by podrapały tapicerkę.
Pytania:
- Czy słysząc przedstawiane pomysły zepsucia przedmiotu, możemy zobaczyć w wyobraźni efekty tych działań?
- Czy wszystkie propozycje dałoby się bez kłopotu zrealizować w materialnym świecie?
- Co możemy odkryć bez przeprowadzania realnych zniszczeń?
- Czy można dzięki fantazji rozwiązać jakiś problem?
2. Prezentacja cytatu:
Wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy, ponieważ wiedza jest ograniczona.
A. Einstein
Przykładowe pytania do dyskusji:
- Czy wyobraźnia nie ma granic?
- Co wyobraźnia ma wspólnego z wiedzą?
- Czy można odkryć coś, o czym się wcześniej nie pomyślało?
- Czy wyobraźnia może odnosić się do każdego czasu, tzn. przeszłości, teraźniejszości, przyszłości?
- Do czego jest nam potrzebna wyobraźnia?
- Jak to możliwe, że w umyśle może pojawić się obraz?
- Co by było, gdyby ludzie nie umieli sobie nic wyobrazić?
- Czy zwierzęta mają wyobraźnię? Jeśli tak, to czy wszystkie?
- Czy wyobraźnia może powodować złe konsekwencje?
- Czy kontrolujemy swoją wyobraźnię? Jeśli tak, to w jaki sposób możemy to robić?
3. Eksperyment myślowy:
Z przygotowanych kart z przełomowymi wynalazkami każdy z uczestników losuje jedną i opisuje, jak wyglądałby świat, gdyby nigdy nie powstała dana rzecz.
Możemy użyć najciekawszych kart z gry Timeline „Wynalazki”. Następnie odwracamy ćwiczenie, podając pomysły na wynalazki, które jeszcze nie powstały. Co zmieniłoby się na świecie, gdyby wprowadzić je do użytku? Przykłady:
- teleporter,
- wehikuł czasu,
- kontroler cudzych myśli,
- drukarka domów,
- wysysacz zła z bandytów.
Uczniowie mogą podać własne pomysły wraz z konsekwencjami powszechnego używania wynalazku.
Dorota Monkiewicz – absolwentka filozofii teoretycznej KUL oraz historii UMCS, nauczycielka etyki w Niepublicznym Technikum Leśnym w Lublinie. Współautorka książki na temat filozofowania z dziećmi Filozofuj z dziećmi 2. 100 pomysłów na dociekania filozoficzne pod red. Ł. Krzywonia. Zainteresowania naukowe: dydaktyka filozofii, etyka środowiskowa i bioetyka. Poza filozofią pasjonuje ją taniec współczesny, który w wolnych chwilach intensywnie uprawia.
Tekst jest dostępny na licencji: Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska.
W pełnej wersji graficznej jest dostępny w pliku PDF.
< Powrót do spisu treści numeru.
Skomentuj