Wydawcą czasopisma jest
Kliknij, aby pobrać plik pdf numeru 3(27)/2019:
Zamów teraz w wersji papierowej
Zachęcamy do lektury!
Czy WIESZ, ŻE…
- najnowszy numer można kupić także w Empiku, Świecie Prasy, Ruchu, Inmedio, Relay (więcej na ten temat > tutaj)?
- z każdego egzemplarza kupionego w Empiku, Świecie Prasy, Ruchu, Inmedio, Relay redakcja otrzymuje tylko ok. 50% kwoty, którą płacisz?
- możesz dostawać „Filozofuj!” na wskazany adres zanim trafią do dystrybucji w Empikach?
- kupując „Filozofuj!”w prenumeracie za płacisz tyle samo, co w Empiku, ale otrzymujesz egzemplarz niemal bezpośrednio z drukarni?
- dzięki prenumeracie możemy planować rozwój i budżet z wyprzedzeniem?
Redaktorka prowadząca numeru: Joanna Luc
Podziękowania należą się: Autorom tekstów, Redaktorom, w szczególności: Joannie Luc, Eli Drozdowskiej, Błażejowi Gęburze, Marcinowi Iwanickiemu, Dorocie Monkiewicz-Cybulskiej, Patrykowi Popławskiemu, Marcie Ratkiewicz-Siłuch, Małgosi Szostak, Annie Zych, Redaktorom językowym: Małgorzacie Szostak, Oldze Tyszce, Justynie Grzeszczuk, Grafikom: Natalii Biesiadzie-Myszak, Zuzannie Bołtryk, Wiktorii Jabłońskiej, Markowi Mosorowi, Jędrzejowi Pawlaczykowi, Łukaszowi Szostakowi, Małgorzacie Uglik, Hani Urbankowskiej, Patrycji Waleszczak, Specjalistom DTP: Adamowi Dorotowi, Patrycji Waleszczak, Naszym Hojnym Patronom, którzy nas wsparli na w projekcie Patronite: Tadeuszowi Chelkowskiemu, Tomaszowi Stępińskiemu, Slavo Szcześniakowi, Łukaszowi Rojkowi, Błażejowi Brożynie, Jędrzejowi Pawlaczykowi, Alicji Pietras i Alicji Neumann, a także wszystkim innym osobom, które nam pomagały i nas wspierały. Dziękujemy serdecznie! Bez Was wydanie kolejnego numeru byłoby niemożliwe.
Spis treści
Przyczynowość a indeterminizm > Tomasz Placek
„Czym są przyczyny i jak działają w fizycznym świecie?” – to jedno z ważniejszych pytań metafizyki. Aby ustalić terminologię, będę mówił o przyczynach, skutkach i relacjach między nimi, które nazywam „powodowaniem”. Aby dać przykład: wystrzelenie kuli armatniej jest przyczyną powstania w ziemi leja, a ten lej w ziemi jest skutkiem wystrzelenia kuli. Wystrzelenie kuli spowodowało wytworzenie leja w ziemi.
David Hume o naturze związków przyczynowych > Anna Tomaszewska
Co wiedza naukowa ma wspólnego z wiarą? Krytyka przyczynowości przeprowadzona w XVIII wieku przez Davida Hume’a prowadzi do wniosku, że między tymi dziedzinami nie ma istotnych różnic.
Czy piraci powodują globalne ocieplenie? > Zalán Gyenis
Budzący Niepokój Biznesmen radzi się swojego statystyka.
BNB: Często muszę latać, a bardzo obawiam się bomb. Jakie jest prawdopodobieństwo, że pasażer wniesie bombę na pokład?
S: Jak jeden do pięciu tysięcy.
BNB: Och, to zbyt wiele. Może mógłbym coś z tym zrobić?
S: Cóż, zawsze miej ze sobą w podróży bombę, ponieważ prawdopodobieństwo znajdowania się dwóch bomb na pokładzie jest o wiele mniejsze.
Fragment z klasyka
Kalendarium problemowe
Jak nie myśleć o przyczynowości > John D. Norton
Nauka upewnia nas w tym, że zmianami w świecie rządzą niezawodne i powtarzalne prawidłowości. Ciała spadają swobodnie, ciepło przepływa od miejsca gorącego do zimnego, a światło rozchodzi się z dużą prędkością po liniach prostych. To wszystko jest przedmiotem badania nauki: teorii grawitacji, termodynamiki i optyki. Te wszystkie fakty przedstawiają sens uporządkowanego połączenia przedmiotów w naszym świecie. Metafizycy jednak powiedzą, że odkryli głębszą prawdę na temat tego, jak rzeczy łączą się ze sobą.
Przyczyny celowe w fizyce > Tomasz Bigaj
Co to znaczy podać przyczynę dla jakiegoś zdarzenia? Pytanie to postawił sobie Arystoteles przed dwoma i pół tysiącami lat, a udzielona przez niego odpowiedź do dzisiaj intryguje.
Czy istnieje przyczynowość umysłowa? > Robert Poczobut
Przekonanie, że umysł ma zdolność przyczynowego oddziaływania na stany naszego ciała, stanowi główne założenie psychologii potocznej. Powstaje pytanie, czy założenie to jest prawdziwe. A jeśli tak, to na gruncie jakich teorii umysłu?
Pierwsza Przyczyna > Jacek Wojtysiak
Zdarzenia lub rzeczy, z którymi mamy do czynienia, rozpatrujemy często w aspekcie związków przyczynowych. Zasadniczo jest tak, że dowolny element jakiegoś łańcucha przyczynowego jest zarazem przyczyną jednych przedmiotów, jak i skutkiem innych. Czy jednak istnieje byt, który jest przyczyną, nie będąc skutkiem? Taki byt filozofowie nazywają Pierwszą Przyczyną, spierając się o jego istnienie i naturę.
Narzędzia filozofa
Teoria argumentacji: #22. Sztuka kontrargumentacji (cz. 2) > Krzysztof A. Wieczorek
Eksperyment myślowy: „Gra w życie”, czyli o przyczynowości inaczej > Artur Szutta
Filozofia w literaturze
Iwan Fiodorowicz Karamazow i ciężar winy moralnego zaniechania > Natasza Szutta
Gawędy o języku: #9. Wystawmy sobie przedstawienie (ale bez wyobrażeń)! > Wojciech Żełaniec
Satyra
Hamlet, czyli o przyczynach niedziałania (praca pisana bez celu i przyczyny) > Piotr Bartula
Felietony
Natura czy wychowanie? > Jacek Jaśtal
Ćwiczenie logiczno-metodologiczne na temat pierwszej przyczyny > Adam Grobler
Filozoficzne zoo
Motyl Lorenza > Jakub Jernajczyk
Filozofia prawa
Prawne potyczki ze związkiem przyczynowym > Marta Soniewicka
Filozofia w szkole
Czy rządzi nami przypadek? > Dorota Monkiewicz-Cybulska
Dodatek maturalny
Lekcja filozofii
#8. Wywiad z Epikurem > Jacek Wojtysiak
Z półki filozofa…
Kobieta patrzy na Pietę > Jolanta Prochowicz
Filozofia w filmie
Czy przyszłość może wpływać na przeszłość? > Piotr Lipski
Filozofia z przymrużeniem oka
Drodzy Czytelnicy,
w jednym z najbardziej intrygujących fragmentów Traktatu o naturze ludzkiej David Hume stwierdza, że podejmowanie problemów filozoficznych prowadzi często do pogrążenia się w najgłębszych ciemnościach. Choć ten mrok mogą rozproszyć rozrywki życia codziennego, pokroju gry w tryktraka i rozmów z przyjaciółmi, to przejmujące pytanie o przyczyny mojego własnego istnienia nie traci na znaczeniu i domaga się odpowiedzi. Być może podobne refleksje towarzyszyły Immanuelowi Kantowi, gdy wbijał do łuzy stołu bilardowego kolejną bilę i zastanawiał się, czy naprawdę jest tak, że to przyczynowość stanowi podstawowy mechanizm przebiegu tej gry. Dla obu myślicieli przyczynowość okazała się z pewnością wymagającym przeciwnikiem.
Choć wynik tego pojedynku nie jest jednoznaczny, to zainteresowanie nim nie słabnie. Filozofowie, by odwołać się do języka komentatorów meczów piłki nożnej, wciąż odnajdują w sobie „sportową złość” i atakują problem przyczynowości, który z perspektywy naszego codziennego doświadczenia można uznać za wręcz podstawowy. Jeśli miałoby się bowiem okazać, że nie rozumiemy, w jaki sposób przedmioty oddziałują na siebie, to należałoby wyciągnąć wniosek, że świat w jednym ze swoich najbardziej fundamentalnych aspektów jest dla nas głęboką ciemnością, a fakt, że po uderzeniu jednej bili druga zaczyna się poruszać, byłby zupełnie niezrozumiały.
W tym numerze staramy się dotrzeć do sedna sporu o przyczynowość, odwołując się nie tylko do historycznych dyskusji na ten temat, ale także nowszych rozwiązań i propozycji. Nasi autorzy udowadniają, że choć podejmowana przez nich problematyka jest skomplikowana, wielowątkowa i wymagająca, to można omówić ją w precyzyjny i czytelny sposób. W tekstach przewijają się pojęcia indeterminizmu, korelacji i przyczynowości umysłowej, zaś kontekstem rozważań jest nie tylko metafizyka i epistemologia, ale także filozofia nauki czy filozofia prawa.
Zachęcamy Was również do poświęcenia uwagi stałym działom pisma, w których tym razem przeczytacie m.in. recenzję książki o epistemologii feministycznej, tekst o pętlach przyczynowych w Terminatorze Jamesa Camerona, filozoficzną analizę Braci Karamazow Fiodora Dostojewskiego, a także ekskluzywny wywiad z Epikurem, w którym filozof z Samos wyjaśnia, jak należy rozumieć hedonizm. Filozofujcie!
Redakcja
Zapraszamy do udziału w spotkaniach Klubu „Filozofuj!”. Zapowiedzi spotkań i relacje z dotychczasowych dyskusji są > tutaj.
Osoby, które chciałby pomóc przy zorganizowaniu spotkania Klubu „Filozofuj!” w swoim mieście, zapraszamy do współpracy. Szczegóły > tutaj.
Skomentuj